Rozklepete se zimou vždy, když vidíte lednové otužilce vstupovat do mrazivé vody? Pak vězte, že to dělají pro své zdraví a dobře si uvědomují pozitivní efekt svého počínání. Začít můžete kdykoliv, start nelze uspěchat. Nikdo netvrdí, že musíte rovnou skočit do ledových vln. Takový teplotní šok by vám neudělal dobře. Zvláště pokud jste byli až dosud zvyklí na deku, krbová kamna a horký čaj nebo kávu od listopadu do dubna. Dobrý vliv na imunitu je na prvním místě, ale otužování umí samo o sobě mnohem víc. Pomůžete metabolismu, aby pracoval lépe, stimulujete vlasové kořínky, odbouráte stres, budete lépe spát a mít více energie. Jinými slovy, efekt poznáte už brzy. A můžete ho spojit také s občasným saunováním.

Saunaproject.cz

Otužování je pro všechny generace

Začít lze kdykoliv a měli byste dělat jen malé dílčí kroky, to je základní doporučení pro nováčky ve světě otužilců. Důležitý je správný výběr oblečení a také načasování jednotlivých etap. Začněte s rychlou sprchou ve studené vodě, pokud vydržíte půl minuty, bude to pro začátek stačit a dobu můžete postupně prodlužovat, podle toho, jak se budete sami cítit. Poslouchejte své tělo, napoví ze všech trenérů nejlépe! Extrémy nejsou nutné, proces otužování pro vás musí být zábavou a odreagováním od všednosti. Když uvidíte efekt, sami budete chtít jít dál. První hmatatelné výsledky přijdou asi po měsíci. Otužování pomůže lidem s alergiemi, cukrovkou nebo vysokým krevním tlakem, zažene na ústup špatné nálady a depresivní stavy. Na co byste měli myslet především?

  • Dýchání je důležité. Zapojte také dechová cvičení. Klíčovým slovem je tady hyperventilace.
  • Hned po otužování si dejte spíš hrnek horkého nápoje, do vyhřáté vany se solí si nelehejte.
  • Otužování může prospět také dětem, budou méně nemocné. Začít mohou také předškoláci.

Největší zdravotní benefity otužování

Stačí jen málo, už při půlminutovém sprchování se může nemocnost snížit o třetinu. A pokud přece jen onemocníte, nebude mít nachlazení tak silný průběh. Díky lepší cirkulaci krevního oběhu při otužování můžete dostat vysoký tlak znovu do rovnováhy. Nepříjemnosti spojené s alergiemi se mohou dostat na vedlejší kolej. Otužilci posilují nejen fyzické, ale i duševní zdraví. Pokud na podzim nebo v zimě trpíte depresemi nebo úzkostmi, při procesu otužování se uvolňují endorfiny, díky nimž se budete cítit lépe. Chcete hubnout? Díky pobytu v chladu se mnohem rychleji tvoří bílé krvinky, což znamená jediné. Metabolismus bude mnohem rychleji pracovat, a to má jistý vliv i na spalování tuků. A v neposlední řadě, samotný pocit chladu pomáhá lepšímu trávení. Co patří také do otužování?

  • Častěji chodit do přírody, mít větší kontakt s lesem, loukou nebo jít kolem rybníků.
  • Snížit vytápění v bytě či domě o pár stupňů Celsia. Žádný svetr, zvyknete si brzy!
  • Studená sprcha, kterou si dopřejete každé ráno. Může být opravdu velmi krátká.
  • Vyspěte se s otevřeným oknem v ložnici, když to venkovní teploty ještě dovolují.

Otužovat se lze také v sauně

Finská sauna je ideálním doprovodem při otužování, načerpáte díky ní novou energii. Princip horké páry a ochlazení ve sněhu je starý jako lidstvo samo. Otužovat se můžete i ve studené vodě, ať už je to sud na zahradě nebo blízký rybník. Plavejte zásadně poblíž břehu, dýchejte hodně zhluboka a nebojte se mírného třesu celého těla, to se totiž chce za každou cenu nějak zahřát. Nezapomeňte také na to, že pokud teplota klesne téměř k bodu mrazu, neměli byste být ve vodě dlouho. Zatímco ve vodě, která má kolem patnácti stupňů Celsia, si můžete dopřát čtvrthodinovou koupel, u vody chladnější než čtyři stupně Celsia už je vhodnější akce jen na několik málo minut.