Sauny nejsou jen prostorem pro relaxaci a trávení volného času, ale také plní spoustu zdravotních funkcí. Z toho důvodu je v saunách nutné dodržovat určité postupy a vyvarovat se chyb. Některé chyby by totiž mohly vašemu zdraví spíše ublížit. Jak se tedy vyvarovat nejčastějším chybám při saunování? A na co si dát pozor.

Pozor na kalorické jídlo

Do sauny byste neměli chodit po konzumaci kalorických pokrmů. Před návštěvou sauny se nedoporučuje konzumace masa ani ryb. Jsou totiž příliš zatěžující. V sauně se vaše tělo zbavuje toxinů a je tím naprosto zaměstnané. Těžká jídla by ho zaměstnala další prací. V důsledku by vám mohlo být špatně nebo by se mohla dostavit bolest hlavy.  Pokud se tedy před saunováním chcete najíst, sáhněte spíše po sacharidech.

Saunaproject.cz

Mýdlo raději nepoužívejte

V sauně se nedoporučuje používat mýdlo, jelikož vysušuje pokožku. Během saunování se hodí jen čistá voda, případně je vhodné použít speciální přípravky do sauny. Klasické mýdlo nechte maximálně na závěr saunového rituálu. Nezapomeňte však potom ještě pokožku ošetřit speciálním krémem.

Nezapomínejte na studenou vodu

Studená voda nebo jiné ochlazení je součástí saunového rituálu. Není proto dobré tuto část vynechávat, jakkoli je vám nepříjemná. Ochlazení těla mimo jiné zlepší vaši odolnost vůči stresu. Pokud jste po nemoci a bojíte se příliš ledové vody, můžete se zchladit jen vlažnou sprchou a poté se obléct do županu.

Kosmetika si se saunou nerozumí

Máte v plánu jít do sauny? Ideální je nepoužívat 24 hodin před vstupem make-up ani parfémy. Pokud to nejde, myslete na to, že je vhodné se před saunováním důkladně odlíčit a pokud možno ze sebe smýt veškeré parfémy. V sauně by totiž všechny látky jednoduše pronikly do vašeho těla.

Ideální je úplná nahota

Do sauny by se mělo chodit naprosto bez oděvu. Pokud to jinak nejde, můžete přes sebe přehodit prostěradlo. Je však důležité, aby bylo z kvalitního materiálu. Ideální je bavlna nebo len. Kůže totiž potřebuje dýchat. Saunování a syntetické materiály nejdou dohromady. Myslete na to.

Pitný režim jako důležitá součást saunování

Při saunování rozhodně nezapomínejte na důležitost pitného režimu. Je nutné se dostatečně napít ještě před vstupem do sauny. Ideální je mít pití také s sebou. Samozřejmě je vhodná voda, případně čaj (ovocný nebo bylinkový). Rozhodně není dobré před vstupem do sauny pít alkohol, energetické nápoje ani kávu. Nedoporučuje se také černý nebo zelený čaj. Podobné je to také po saunování. V první řadě do těla doplňte ideálně čistou vodu.

V průběhu saunování je možné také normálně pít.

Kyslík je k životu potřeba

Větrání sauny se nevěnuje takřka žádná pozornost. Každý má totiž na paměti, že v sauně by mělo být opravdu teplo a měla by být uzavřena. To je pravda zhruba z poloviny. Je totiž nutné, aby byla sauna také větraná a dostal se do ní kyslík. Jeho nedostatek by vám mohl přivodit mnoho potíží.

Mezi návštěvami sauny je dobré si dát pauzu

Většinou se stává, že lidé vyjdou ze sauny, ochladí se a už zase spěchají zpět. To však není pro organismus vůbec dobré. Tělo by si mělo dopřát minimálně 10 minut na zklidnění a normalizaci tepu. Je tedy nutné se nejen ochladit studenou vodou, ale pak si ještě odpočinout. Až následně je možné se vrátit do sauny.

Podobné je to také s pokračováním například do teplé vody (vířivky). Po ochlazení ze sauny je vhodné vyčkat na zklidnění. Ostatně ideální je sauny a další wellness příliš nekombinovat. Fungují na odlišném principu. Samozřejmě oboje můžete navštívit v jeden den, ale pauza mezi nimi by měla být opravdu dostatečná.

Saunování není o rekordech

Není cílem vydržet v sauně co nejdelší dobu. Ideální doba saunování se pohybuje zhruba mezi 10 a 20 minutami. Je to však opravdu individuální záležitost. Někomu stačí ze začátku i pět minut. Jiný vydrží klidně čtvrt hodiny. Vždycky vnímejte své tělo, ví co vám říká. Pokud se nebudete cítit dobře, raději saunu ihned opusťte a nechte tělo ochladit. Určitě se nařiďte výdrží ostatních hostů nebo podle hodin v sauně. Každý organismus vydrží něco jiného.

 

 

 

 

 


Banner