Nespavostí trpí čas od času každý z nás. Při krátkodobém problému pomůžou přírodní medikamenty, při dlouhodobé nespavosti už bychom měli zbystřit. S nespavostí vám dobře pomůže sauna.

Spánkem ku zdraví

Patříte mezi lidi, kterým spánek připadá jako žrout času, nebo v noci nemůžete usnout a převalujete se ze strany na stranu? Pak zbystřete. Spánek je totiž pro náš organismus stejně důležitý, jako vzduch, jídlo a pití. Spánkem se totiž naše tělo regeneruje, obnovuje se činnost a řízení organismu. Bez dlouhodobého kvalitního spánku býváme často podráždění, bez energie, jsme náchylnější ke stresu i k nemocem.

Každý člověk prospí během svého života asi třetinu času. Nejvíce spánku potřebují miminka a malé děti, postupně se spánek upravuje a v dospělosti bychom měli spát šest až osm hodin denně. Někteří lidé potřebují k plnohodnotnému fungování pět hodin, jiní i deset. Podobné je to s dobou usínání. Někdo usne okamžitě, jiní potřebují dostatek prostoru.

Spánek se dělí na dva základní druhy:

Spánek se z lékařského hlediska dělí na dvě skupiny. Synchronní a paradoxní. V průběhu spánku se tyto dva druhy vystřídají 4-6 krát. Paradoxní spánek je hluboký a projevuje se rychlými pohyby očí. Tato fáze není nejsilnější, přesto je pro regeneraci organismu velmi důležitá. Synchronní spánek je klidný stav, kdy dochází ke zklidnění očních pohybu a aktivita neuronů je výrazně nižší, stejně tak jako teplota mozku. Tato fáze se dále dělí na čtyři druhy:

NREM 1 – trvá jen několik málo minut a objevuje se na začátku spánku. Jde o přechod mezi bděním a začátkem spánku.

NREM 2 – trvá téměř polovinu celkového času spánku a dochází k němu ke snížení svalového napětí a ztrátou vědomí. Jde o lehký spánek.

NREM 3 – jde o hluboký spánek, kdy nejde spícího probudit hlukem. Někteří lidé v této fázi mluví, potí se nebo jsou náměsíční

NREM 4 – tato fáze je nejsilnější fází spánku a je velice obtížné spícího probudit. Fáze trvá přibližně třicet minut.

Saunováním ke zdravému spánku

Pokud potřebujete své tělo dostat do jednotlivých fází spánku, je dobré vyzkoušet saunu. Při saunování se v těle začíná tvořit důležitý hormon zvaný melatonin. Jde o hormon, regulující rytmus vašeho těla i spánkový cyklus. Tělo si ho vytváří právě během spánku a díky němu se cítíte svěží a odpočatí.

Pokud chcete usínat rychleji, pravidelné saunování je tou nejlepší a nejdravější volbou. Opakované oteplování a ochlazování vyžaduje velké množství energie, které tělo přirozeně unavuje. Kombinace tvorby melatoninu a uvolnění velkého množství energie napomáhá ke kvalitnímu spánku.

Trpíte nespavostí? Sauna od problémů uleví