Saunování má pro lidské tělo spoustu zdravotních přínosů. Finští vědci se v minulosti zabývali tím, jaký vliv má sauna na srdce. A máme dobrou zprávu. Podle průzkumu jedinci, kteří chodili do sauny každý den v týdnu, měli menší pravděpodobnost úmrtí na srdeční choroby v porovnání s těmi, kteří saunu navštěvovali jen jednou do týdne.

 

Pokud si myslíte, že šlo nějaký rychlý výzkum, musíme vás vyvést z omylu. Vědci si dali opravdu na čas a muže pozorovali dlouhých dvacet let. Díky dlouhodobému zkoumání více než dvou tisíc Finů zjistili, že čím více času muži v sauně strávili, tím menší riziko srdeční choroby jim hrozilo. Další výzkum se již věnoval i ženám.

 

Vědci zjistili, že časté saunování je spojené se sníženým rizikem infarktu a mrtvice. Jako základ použili právě předchozí studii a dále sledovali výskyt kardiovaskulárních onemocnění u účastníků ve věku od 53 do 74 let. Všichni účastníci uváděli četnost návštěv sauny, trvání jedné návštěvy i teplotu. Výsledky v podstatě potvrdili to, na co přišli vědci již při první studii.

 

Saunaproject

Saunování je tělu prospěšné

Čas v sauně se vyplatí

 

Čím delší dobu v sauně strávíte, tím menší je riziko, že onemocníte kardiovaskulárním onemocněním. Nutno však dodat, že výzkum se týká jen finských saun se suchým teplem. V jiných typech saun by se výsledky mohly pochopitelně lišit. “Víme, že teplo (z vířivky, páry, sauny nebo dokonce teplého podnebí) má terapeutické výhody, pokud jde o snížení krevního tlaku,” řekla doktorka Cindy Grines, předsedkyně kardiologie na Zucker School of Medicine v Hofstra/Northwell, New York. Tepelná terapie je známá jako prospěšná pro mnoho systémů v lidském těle. Ve skutečnosti je důvodem, proč se u člověka objeví horečka, to, že teplo umožňuje tělu lépe bojovat s infekcí.

 

Co když už jste infarkt měli

 

Ačkoliv je saunování pro srdce prospěšné, jiná situace nastává v případě, že jste již v minulosti infarkt nebo jiné onemocnění srdce prodělali. V takovém případě byste se měli poradit se svým lékařem, zda je návštěva sauny dobrý nápad. Pravděpodobně by vám sauna neměla ublížit, vždy je však lepší individuální řešení.

 

V každém případě je vhodné se v sauně chovat bezpečně. Tedy před její návštěvou nepít alkohol. Vodu je vhodné naopak mít k dispozici i při saunování, protože hydratace je důležitá. A vždy (zejména pokud máte potíže) dbejte na pomalé vstávání. Teplo může snížit tlak a při pohybu by se vám mohla motat hlava. Pokud se saunováním začínáte, nezdržujte se v ní příliš dlouho.