Saunování se neobejde bez dodržení správných jídelních návyků. Co jíst a pít během a čeho se vyvarovat před saunováním?

Než půjdete do sauny

Saunování nevyžaduje žádnou speciální přípravu. Pokud se ale přece jen chystáte za několik hodin navštívit wellness centrum či domácí saunu, pak vynechejte těžká, tučná a smažená jídla. Při saunování totiž dochází k velké změně tlaku a mohlo by se vám udělat v rozehřáté kabince nevolno. Do sauny se nehodí chodit ani s prázdným žaludkem.

Nejméně hodinu před saunováním se lze lehce najíst a napít vody. Nikdy před vstupem do sauny nekonzumujte alkohol. Ten narušuje průběh termoregulace a psychicky irituje.

Nezapomínejte dodržovat pitný režim

Ve finské sauně dochází k nadměrnému pocení, které je tvořeno z vody a minerálů, které je nutné během saunování pravidelně doplňovat.

V průběhu samotného saunování se nejí ani nepije. Vypité tekutiny snižují schopnost krve vstřebávat nadbytečnou vodu, obsaženou v mezitkáňových prostorech a často tvoří otoky vinou příjmu příliš solené stravy.

V odpočinkové zóně se můžeme konečně v klidu najíst a napít. Velmi vhodná je konzumace minerálních vod bohaté na draslík, hořčík a vitamin C. Neváhejte si do sauny připravit ovocnou šťávu, mošt, šípkový nebo bylinný čaj. A samozřejmě nezapomínáme na minerálku. Vhodná je konzumace kompotů, ovocných a zeleninových salátů. Stejný význam má také houbová, sýrová i jiná polévka. Vyhýbat bychom se měli příliš slazených nápojů a přesolených jídel.

Jídlo během saunování

Příjem jídla je třeba řešit u těch, kteří mají problémy s vyšší hmotností. U těchto osob je nutné dodržet pravidlo vypití neslazeného nápoje v potřebné míře a konzumace velmi lehkého jídla, ideálně až druhý den po saunování. To platí i u osob s normální hmotností. Konzumace ovocných šťáv zasytí, zažene pocit hladu a dodá potřebou energii a vitaminy, které tělo přes noc dokonale vstřebá.

Když už se nedaří vydržet do druhého dne bez večeře, vydržte nejíst alespoň třicet minut po saunovacím procesu. Tělo se musí pozvolna vyrovnat s teplotním skokem a není schopné dost dobře trávit. Vyhýbejte se konzumaci nadměrně soleného jídla. Pokud redukujete hmotnost, doplňte bílkoviny.

Saunování má být pro každého jedince velmi příjemné. Při pravidelných návštěvách sauny doporučujeme jíst ten den pouze lehká jídla, bohatá na vlákninu a bílkoviny. Úprava jídelníčku v pravidelných intervalech pomůže k redukci hmotnosti a celkové úpravě jídelníčku.